10فوریه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، مردانی که توده ی چربی زیادی در بدنشان وجود دارد، تراکم استخوانی کمتری دارند و احتمال شکستگی استخوان در آنها ممکن است نسبت به کسانی با سطح چربی طبیعی بدن، بیشتر باشد.

اکثر مطالعات نشان داده اند که اثرات توده چربی بدن - وزن چربی در بدن- بر سلامت استخوان ها مثبت یا خنثی است. برای محاسبه ی توده بدون چربی، باید کل وزن بدن- شامل اندام ها، پوست و استخوان ها- از میزان چربی موجود در بدن کم شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب تصور می کنند افرادی که وزن بدنی بالاتری دارند، تراکم استخوان بالایی دارند و در معرض خطر شکستگی کمتری هستند و بهمین دلیل این بیماران کمتر از نظر پوکی استخوان غربالگری می شوند.

دکتر Rajesh K. Jain، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه شیکاگو، گفت: اکنون ما دریافتیم که توده چربی بالاتر با تراکم استخوانی کمتر ارتباط دارد و این روند در مردان شدیدتر از زنان است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که تأثیر وزن بدن به آرایش توده‌ی بدون چربی و توده ی چربی بدن بستگی دارد، و وزن بالای بدن به تنهایی تضمینی در برابر پوکی استخوان نیست.

محققان داده های تراکم مواد معدنی استخوان و ترکیب بدنی 10814 فرد زیر 60 سال را که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه(NHANES) 2011-2018 شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل نمودند. آنها یک ارتباط مثبت قوی بین توده بدون چربی و تراکم مواد معدنی استخوان در مردان و زنان پیدا کردند. برعکس، توده چربی، ارتباط منفی متوسطی با تراکم مواد معدنی استخوان، به ویژه در مردان داشت.

دکتر Jain، می‌گوید: پزشکان باید غربالگری پوکی استخوان را برای بیماران دارای وزن بدنی بالا در نظر بگیرند، به‌ویژه اگر آنها عوامل خطر دیگری مانند سن بالاتر، شکستگی‌های قبلی، سابقه خانوادگی یا مصرف استروئید داشته باشند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220210/High-levels-of-body-fat-in-men-linked-to-lower-bone-density-and-increased-risk-for-osteoporosis.aspx